onsdag 29 december 2010

Utbud och efterfrågan

Till den stora klädkedjan gick jag för att införskaffa underkläder av ekologisk bomull. Expediten jag frågade hänvisade till förpackningarna med en grön etikett "Organic Cotton". Övriga förpackningar innehöll kalsonger av konventionell bomull. Hmm, tänkte jag när jag såg på förpackningen, en ditklistrad grön etikett utanpå förpackningen, det ser ut som en efterhandskonstruktion och är i så fall falsk marknadsföring. Jag skrev således några rader till tillverkaren via ett formulär på deras hemsida och fick svar i mellandagarna.
Så här stod det:

Tack för Ditt email.

Vad gäller ekologisk bomull i våra plagg står info om detta även på tyglappen som är fastsydd i plagget tillsammans med tvättråd. Exempel 95% organic cotton 5% elastan.

Den gröna etiketten klistras på i efterhand för att göra det extra tydligt för kund att produkten är i ekologisk bomull.
Vad gäller sortimentet ekologisk bomull/icke ekologisk bomull är vi fortfarande i en övergångsfas. Förhoppningen är att övergå till ekologisk bomull, men efterfrågan är ännu inte så stor. För tillfället erbjuder vi båda delar.

Tack för visat intresse.

Bomullen var således ekologisk och etiketten ett marknadsföringsknep för att uppmärksamma kunder på detta faktum. Det är synd att efterfrågan styr företagets ekologiska satsning. Jag tror nämligen inte att en övergång till ekologisk bomull skulle leda till att färre kunder köper kalsonger hos klädkedjan.

1 kommentar: